ALGEMENE VOORWAARDEN


Algemene Voorwaarden Imperial Red Fox

Inhoudsopgave:

Artikel   1 - Definities

Artikel   2 - Identiteit van de ondernemer

Artikel   3 – Toepasselijkheid

Artikel   4 - Opdrachtgever

Artikel   5 - Het aanbod

Artikel   6 - De overeenkomst

Artikel   7 - Herroepingsrecht

Artikel   8 - Kosten in geval van herroeping

Artikel   9 - Uitsluiting herroepingsrecht

Artikel 10 - De prijs

Artikel 11 - Conformiteit en garantie

Artikel 12 - Levering en uitvoering

Artikel 13 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging

Artikel 14 - Betaling

Artikel 15 - Klachtenregeling

Artikel 16 - Geschillen

Artikel 17 - Aanvullende of afwijkende bepalingen en overmacht

 

Artikel 1 - Definities

In deze voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de afnemer gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht;
  2. Afnemer: de opdrachtgever, klant of consument, natuurlijke of rechtspersoon die handelt voor zichzelf of in de uitoefening van beroep of bedrijf een overeenkomst aangaat, al dan niet op afstand, met de ondernemer;
  3. Opdrachtgever; afnemer, klant of consument, natuurlijk of als rechtspersoon.
  4. Ondernemer: de rechtspersoon die producten en/of diensten al dan niet op afstand aanbiedt;
  5. Dag: kalenderdag;
  6. Duurtransactie: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid;
  7. Duurzame gegevensdrager: elk middel dat de consument of ondernemer in staat stelt om informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt.
  8. Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand;
  9. Modelformulier: het modelformulier voor herroeping die de ondernemer ter beschikking stelt die een consument kan invullen wanneer hij gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht.
  10. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van een door de ondernemer georganiseerd systeem voor verkoop op afstand van producten en/of diensten, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik gemaakt wordt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;
  11. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen.
  12. Algemene Voorwaarden: de onderhavige Algemene Voorwaarden van de ondernemer.

 

 Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer

Naam ondernemer: Imperial Red Fox

KvK-nummer:  84406100

Btw-identificatienummer:  NL003959434B57

 

Artikel 3 - Toepasselijkheid

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van product en/of service en/of dienst van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst, al dan niet op afstand en bestellingen en diensten tussen ondernemer en afnemer. Zowel in offertestadium als bij een gesloten overeenkomst.
  2. Voordat de overeenkomst wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden altijd beschikbaar gesteld of ernaar verwezen, dit minimaal ter vrije inzage op de website van ondernemer.  Tevens zal voordat de overeenkomst wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden.
  3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, kan in afwijking van het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, op verzoek van afnemer de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg ter beschikking worden gesteld op zodanige wijze dat op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.
  4. Voor het geval dat naast deze algemene voorwaarden tevens specifieke product- of dienstenvoorwaarden van toepassing zijn, is het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de afnemer zich in geval van tegenstrijdige algemene voorwaarden steeds beroepen op de toepasselijke bepaling die voor hem het meest gunstig is.
  5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd worden, dan blijft de overeenkomst en deze voorwaarden voor het overige in stand en zal de betreffende bepaling in onderling overleg onverwijld vervangen worden door een bepaling dat de strekking van het oorspronkelijke zoveel mogelijk benaderd.
  6. Situaties die niet in deze algemene voorwaarden zijn geregeld, dienen te worden beoordeeld ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.
  7. Onduidelijkheden over de uitleg of inhoud van één of meerdere bepalingen van onze voorwaarden, dienen uitgelegd te worden ‘naar de geest’ van deze algemene voorwaarden.

 

 Artikel 4 - opdrachtgever

  1. Opdrachtgever is gehouden om alle bescheiden die ondernemer naar zijn oordeel nodig heeft voor het correct uitvoeren van de verleende opdracht tijdig, in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking van ondernemer te stellen. Ondernemer bepaalt wat moet worden verstaan onder tijdig, de gewenste vorm en de gewenste wijze.
  2. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, de volledigheid en de betrouwbaarheid van de door hem verstrekte bescheiden, ook als deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
  3. Opdrachtgever vrijwaart ondernemer voor schade die het gevolg is van onjuiste of onvolledige informatie en/of bescheiden en/of onrechtmatig verkregen bescheiden of informatie.
  4. Voor rekening en risico van opdrachtgever zijn de door ondernemer gemaakte extra kosten en extra uren, alsmede de overige schade voor ondernemer, vanwege het niet, niet tijdig of niet behoorlijk verschaffen door de opdrachtgever van voor de uitvoering van de werkzaamheden noodzakelijke Bescheiden.
  5. In geval van elektronische verzending van informatie - waaronder begrepen (maar niet beperkt tot) belastingaangiften, jaarrekeningen, bedrijfsrapportages en rapportages – van (en in opdracht van) opdrachtgever aan ondernemer, zal dit volledig zijn op risico van opdrachtgever. Ondernemer zal te allen tijde zorgvuldig en discreet omgaan met alle vormen van verkregen informatie.
  6. Ondernemer heeft het recht om de uitvoering van de opdracht op te schorten tot het moment dat opdrachtgever aan de in het eerste lid genoemde verplichtingen heeft voldaan.
  7. Ondernemer heeft het recht om de uitvoering van de opdracht op te schorten tot het moment dat opdrachtgever aan de overeengekomen betaal verplichtingen heeft voldaan.
  8. Het is opdrachtgever uitdrukkelijk verboden om de producten waarop de intellectuele eigendomsrechten van ondernemer rusten, dan wel producten waarop intellectuele eigendomsrechten rusten met betrekking tot het gebruik waarvan opdrachtnemer gebruiksrechten heeft verworven, te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren. Hierbij gaat het bijvoorbeeld (maar niet uitsluitend) om: computerprogramma`s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model)contracten, rapportages, templates, macro’s en andere geestesproducten.
  9. Het is opdrachtgever niet toegestaan om producten of materialen welke in bruikleen zijn gegeven zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van ondernemer aan derden ter hand te stellen. Dit geldt niet in het geval opdrachtgever een deskundig oordeel wil verkrijgen over de uitvoering van de werkzaamheden door ondernemer. Opdrachtgever zal in dat geval zijn verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan de door hem ingeschakelde derden.
  10. Op eerste schriftelijk verzoek van opdrachtgever zal ondernemer de originele, door opdrachtgever verstrekte, bescheiden aan opdrachtgever retourneren.

 

Artikel 5 - Het aanbod

  1. Een aanbod van een product of dienst heeft een beperkte geldigheidsduur van tenminste één en maximaal twee maanden, indien dit niet nader is omschreven of opgenomen in een offerte of aanbieding zal dit altijd uitgangspunt zijn.
  2. Het aanbod is vrijblijvend. De ondernemer is gerechtigd het aanbod te wijzigen en aan te passen met in achtnemeing van lid 1.
  3. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de afnemer mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer nimmer.
  4. Alle afbeeldingen, specificaties en gegevens in het aanbod zijn indicatief en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst.
  5. Afbeeldingen bij producten zijn een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten. Ondernemer kan niet garanderen dat de weergegeven kleuren exact overeenkomen met de echte kleuren van de producten.
  6. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de afnemer duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden. Dit betreft in het bijzonder:
  • de prijs inclusief belastingen;
  • de eventuele kosten van verzending;
  • de kosten van advies en/of consult per eenheid of totaal;
  • de wijze waarop de overeenkomst tot stand zal komen en welke handelingen daarvoor nodig zijn;
  • het al dan niet van toepassing zijn van het herroepingsrecht;
  • de wijze van betaling, aflevering en uitvoering van de overeenkomst;
  • de termijn voor aanvaarding van het aanbod, dan wel de termijn waarbinnen de ondernemer de prijs garandeert;
  • de wijze en termijn waarop afnemer zich kan herroepen;
  • de hoogte van het tarief voor communicatie op afstand indien de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand worden berekend op een andere grondslag dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel;
  • of de overeenkomst na de totstandkoming wordt gearchiveerd, en zo ja op welke wijze deze voor de consument te raadplegen is;
  • de manier waarop de afnemer, voor het sluiten van de overeenkomst, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen;
  • de minimale duur van de overeenkomst in geval van een duurtransactie.

 

 Artikel 6 - De overeenkomst

  1. De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de afnemer van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden.
  2. Indien de afnemer het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de afnemer de overeenkomst ontbinden.
  3. Indien de overeenkomst elektronisch tot stand komt, treft de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen ter beveiliging van de elektronische overdracht van data en zorgt hij voor een veilige web omgeving. Indien de afnemer elektronisch kan betalen, zal de ondernemer daartoe passende veiligheidsmaatregelen in acht nemen.
  4. De ondernemer kan zich - binnen wettelijke kaders - op de hoogte stellen of de afnemer  aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van al die feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op grond van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd gemotiveerd een bestelling, aanvraag, service of dienst te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden.
  5. De ondernemer zal bij het product of dienst aan de afnemer de volgende informatie, schriftelijk meesturen:
  1. de manier en mogelijkheid waar de afnemer met klachten terecht kan;
  2. de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de afnemer van het herroepingsrecht gebruik kan maken, dan wel een duidelijke melding inzake het uitgesloten zijn van het herroepingsrecht;
  3. de informatie over garanties en bestaande service na aankoop;
  4. de vereisten voor opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur is.
  1. In geval van een duurtransactie is de bepaling in het vorige lid slechts van toepassing op de eerste levering.
  2. Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten. De ondernemer kan te allen tijde besluiten een opdracht niet te aanvaarden en hoeft hiervoor geen reden op te geven.
  3. Het niet aanvaarden van een opdracht door ondernemer geeft nimmer recht op enige vorm van schadevergoeding door ondernemer aan opdrachtgever.
  4. Iedere overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van overmacht waardoor ondernemer redelijkerwijs niet in staat is om producten, service of diensten te verlenen.

 

Artikel 7 – Herroepingsrecht en kosten

  1. Bij de aankoop van producten en diensten heeft de afnemer de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product of dde dag na sluiting van de overeenkomst door de afnemer of een vooraf door de afnemer aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
  2. Tijdens de bedenktijd zal de afnemer zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Afnemer zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of afnemer het product wenst te behouden. Indien afnemer van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal afnemer het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
  3. Wanneer de afnemer gebruik wenst te maken van het herroepingsrecht is hij verplicht dit binnen 14 dagen, na ontvangst van het product of de opdracht, kenbaar te maken aan de ondernemer. Het kenbaar maken dient de afnemer te doen middels het onverwijld en zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen van ondernemer middels het contact formulier op de website van ondernemer. Nadat de afnemer kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht dient de afnemer het product binnen 14 dagen retour te sturen. De afnemer dient te bewijzen dat de geleverde zaken tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een bewijs van verzending.
  4. Indien de afnemer na afloop van de in lid 2 en 3 genoemde termijnen niet kenbaar heeft gemaakt gebruik te willen maken van zijn herroepingsrecht resp. het product niet aan de ondernemer heeft teruggezonden, is de koop een feit, blijft de betaalverplichting van afnemer en vervallen alle plichten van ondernemer aan afnemer met uitzondering van wettelijke garanties, indien van toepassing.
  5. De door ondernemer uitgevoerde werkzaamheden worden op basis van bestede tijd en gemaakte kosten aan opdrachtgever in rekening gebracht, tenzij partijen uitdrukkelijk anders overeenkomen zoals bijvoorbeeld de betaling van een vaste prijs. Betaling van het honorarium of een eventuele totaalprijs is niet afhankelijk van het resultaat van de werkzaamheden of kwaliteit van goederen tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Reistijd en verblijfskosten ten behoeve van de werkzaamheden worden apart in rekening gebracht evenals de kosten voor ingeschakelde derden, indien van toepassing.
  6. Naast het honorarium worden de door ondernemer gemaakte onkosten en de declaraties van door ondernemer ingeschakelde derden ook aan opdrachtgever in rekening gebracht.


Artikel 8 - Kosten in geval van herroeping

  1. Indien de afnemer gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening indien dit is bij afname van een product.
  2. Indien de afnemer een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen verminderd met eventueel in rekening gebrachte transport of verzendkosten. Afnemer heeft geen recht op vergoeding van transport of verzendkosten. Hierbij is wel de voorwaarde dat het product reeds terug ontvangen is door de ondernemer of sluitend bewijs van complete terugzending overlegd kan worden. Terugbetaling zal geschieden via dezelfde betaalmethode die door de afnemer is gebruikt tenzij de afnemer nadrukkelijk toestemming geeft voor een andere betaalmethode.
  3. Bij beschadiging van het product door onzorgvuldige omgang door de afnemer zelf is de afnemer aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.
  4. De afnemer kan niet aansprakelijk worden gesteld voor waardevermindering van het product wanneer door de ondernemer niet alle wettelijk verplichte informatie over het herroepingsrecht is verstrekt, dit dient te gebeuren voor of bij het sluiten van de koopovereenkomst.
  5. In geval van annuleren van een reeds bevestigde opdracht zal, enkel in geval van het afnemen van een dienst of service en niet bij producten en enkel bij een rechtspersoon, een vergoeding in rekening worden gebracht. Deze vergoeding zal in geen geval hoger zijn dan 55% van de totaalsom van de aanbieding.
  6. Indien de ondernemer bij een rechtspersoon een vergoeding in rekening zal brengen zoals vermeld onder lid 5,  dan is dit gerechtvaardigd om de kosten te dekken van onderzoek, eventueel materiaal, advies en werk vooraf waarbij de hoogte niet vaststaat maar wel is gemaximaliseerd. De hoogte van deze vergoeding is afhankelijk van de totaalsom, totaalopdracht, invulling van voorwerk, wijze en tijdspad van annuleren alsmede reeds verstrekte informatie of goederen.

 

Artikel 9 - Uitsluiting herroepingsrecht

  1. De ondernemer kan het herroepingsrecht van de afnemer uitsluiten voor producten zoals omschreven in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
  2. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
  1. die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
  2. die duidelijk persoonlijk van aard zijn en/of specifiek ontwikkelt;
  3. die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
  4. die snel kunnen bederven of verouderen;
  5. waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
  6. voor alle vormen van audio- en video-opnamen en computersoftware.
  7. voor hygiënische producten waarvan de consument de verpakking en/of de verzegeling heeft verbroken.
  8. voor producten welke met het oogpunt op infecties en virusverspreiding vanuit hygiënisch oogpunt niet opnieuw kunnen worden verkocht zoals kleding of producten welke op de persoon kunnen worden gebruikt, zowel medisch als bedrijfsmatig en in de persoonlijke sfeer.
  1. Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
  1. betreffende overeengekomen te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode welke is aangeduid als een nationale feestdag volgens nederlandse tradities;
  2. waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de afnemer is begonnen voordat de offerteperiode of bedenktijd is verstreken.;

 

Artikel 10 - De prijs

  1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw-tarieven of anderszins van overheidswege opgelegde belastingen of verhogingen.
  2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
  3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
  4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit vooraf heeft aangekondigd en:
  1. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen;
  2. de afnemer de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
  1. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
  2. Alle prijzen zijn onder voorbehoud van druk – en zetfouten. Voor de gevolgen van druk – en zetfouten wordt geen aansprakelijkheid aanvaard. Bij druk – en zetfouten is de ondernemer niet verplicht het product volgens de foutieve prijs te leveren.

 

Artikel 11 - Conformiteit en Garantie

  1. De ondernemer staat ervoor in dat de producten en diensten voldoen aan de overeenkomst, de in het aanbod vermelde specificaties, aan de redelijke eisen van deugdelijkheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen staat de ondernemer er tevens voor in dat het product geschikt is voor normaal gebruik.
  2. Een door de ondernemer, fabrikant of importeur verstrekte garantie doet niets af aan de wettelijke rechten en vorderingen die de afnemer op grond van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden.
  3. Eventuele gebreken of verkeerd geleverde diensten of producten dienen binnen 4 weken na levering aan de ondernemer schriftelijk te worden gemeld. Terugzending van de producten dient te geschieden in de originele verpakking en in nieuwstaat verkerend, niet gebruikt of gedragen. Gebreken in service of dienstverlening zal in de schriftelijke aanduiding door afnemer uitgebreid en helder worden omschreven.
  4. De garantietermijn van de ondernemer komt overeen met de fabrieksgarantietermijn. De ondernemer is echter nimmer verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten of diensten voor elke individuele toepassing door de afnemer, noch voor eventuele adviezen ten aanzien van het gebruik of de toepassing van producten of diensten.
  5. De garantie geldt niet indien:
  1. De consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of door derden heeft laten repareren en/of bewerken;
  2. De geleverde producten aan abnormale omstandigheden zijn blootgesteld of anderszins onzorgvuldig worden behandeld of in strijd zijn met de aanwijzingen van de ondernemer en/of aanwijzingen welke op de verpakking of in bijlagen vermeld zijn;
  3. De ondeugdelijkheid geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft gesteld of zal stellen ten aanzien van de aard of de kwaliteit van de toegepaste materialen.

 

 Artikel 12 - Levering en uitvoering, retourneren

  1. De ondernemer zal de grootst mogelijke zorgvuldigheid in acht nemen bij het in ontvangst nemen en bij de uitvoering van bestellingen van producten en bij de beoordeling en uitvoering van aanvragen tot verlening van diensten.
  2. Ondernemer treft passende maatregelen om de van opdrachtgever afkomstige gegevens en andere vertrouwelijke informatie te beschermen.  Ondernemer zal medewerkers en in te schakelen derden inlichten over het vertrouwelijke karakter van de informatie en hier zodanig naar handelen.
  3. Opdrachtgever is ermee bekend dat ondernemer in sommige gevallen op basis van (inter)nationale wet- of (Beroeps)regelgeving verplicht wordt tot openbaarmaking van vertrouwelijke informatie van opdrachtgever. Voor zover nodig, geeft opdrachtgever hierbij haar toestemming en medewerking aan dergelijke openbaarmaking, waaronder (maar niet uitsluitend) in de gevallen dat ondernemer:
    1. in wet- en (Beroeps)regelgeving omschreven en tijdens de uitvoering van zijn werkzaamheden bekend geworden, verrichte of voorgenomen ongebruikelijke transacties dient te melden aan de daarvoor van overheidswege ingestelde autoriteiten; 
    2. in bepaalde situaties een fraudemelding moet doen;
    3. verplicht is om een onderzoek te doen naar de (identiteit van) Opdrachtgever dan wel diens cliënt.
  4. Ondernemer sluit iedere aansprakelijkheid uit voor schade die ontstaat bij opdrachtgever ten gevolge van het voldoen door ondernemer aan de voor hem geldende wet- en (Beroeps)regelgeving.
  5. Als plaats van levering geldt het adres dat de opdrachtgever aan het bedrijf kenbaar heeft gemaakt.
  6. Met inachtneming van hetgeen hierover in lid 5 van dit artikel is vermeld, zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met bekwame spoed doch uiterlijk binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij afnemer akkoord is gegaan met een langere leveringstermijn. Indien de bezorging vertraging ondervindt, of indien een bestelling niet dan wel slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, ontvangt de afnemer hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling geplaatst heeft bericht. De afnemer heeft in dat geval het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden. De afnemer heeft geen recht op een schadevergoeding.
  7. Alle levertermijnen zijn indicatief. Aan eventuele genoemde termijnen kan de afnemer geen rechten ontlenen. Overschrijding van een termijn geeft de consument geen recht op schadevergoeding.
  8. Indien levering van een besteld product of een dienstverlening onmogelijk blijkt te zijn, zal de ondernemer zich inspannen om een alternatief beschikbaar te stellen. Bij vervangende artikelen kan het herroepingsrecht niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn in dat geval voor rekening van de ondernemer.
  9. Indien artikelen retour worden gestuurd zal dit in beginsel altijd zijn voor kost en rekening van de afnemer, tenzij door ondernemer schriftelijk anders overeengekomen.
  10. Het risico van beschadiging en/of vermissing van producten berust bij de ondernemer tot het moment van bezorging aan de afnemer of een vooraf aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

 

Artikel 13 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging

Opzegging

  1. De afnemer kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, te allen tijde opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  2. De afnemer kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld afleveren van producten of diensten, te allen tijde maar altijd alvorens het daadwerkelijk einde van de bepaalde duur opzeggen met inachtneming van daartoe overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  3. De afnemer kan de in de vorige leden genoemde overeenkomsten te allen tijde opzeggen, in acht genomen lid 2 en 3, en niet beperkt worden tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode.

Verlenging

  1. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld of incidenteel afleveren van producten of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde duur.
  2. In afwijking van het vorige lid mag een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld of incidenteel afleveren van producten of diensten wel stilzwijgend worden verlengd enkel en alleen als dit schriftelijk en uitdrukkelijk is vermeld op een overeenkomst of opdrachtbevestiging van ondernemer aan afnemer.
  3. Een overeenkomst die voor bepaalde tijd is aangegaan en die strekt tot het geregeld of incidenteel afleveren van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend voor onbepaalde duur worden verlengd als de afnemer te allen tijde mag opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.
  4. Iedere overeenkomst met beperkte duur of bepaalde tijd mag automatisch worden omgezet naar een overeenkomst voor onbepaalde tijd of worden verlengd met éénzelfde duur maar enkel en alleen als dit nadrukkelijk is overeengekomen met afnemer en schriftelijk is bevestigd door ondernemer aan afnemer. Afnemer zal na deze verlenging te allen tijde de overeenkomst mogen opzeggen met een opzegtermijn van ten hoogste één maand.

Duur

  1. Als een overeenkomst een duur van meer dan een jaar heeft, mag de afnemer na een jaar de overeenkomst te allen tijde met een opzegtermijn van ten hoogste een maand opzeggen, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.

 

Artikel 14 - Betaling

  1. Betaling van service en diensten door opdrachtgever van de aan ondernemer verschuldigde bedragen dient, zonder dat opdrachtgever recht heeft op enige aftrek, korting, opschorting of verrekening, te geschieden binnen 30 dagen na de factuurdatum, tenzij anders overeengekomen. De dag van betaling is de dag van bijschrijving van het verschuldigde op de rekening van ondernemer.
  2. Betaling van producten door opdrachtgever van de aan ondernemer verschuldigde bedragen dient, zonder dat opdrachtgever recht heeft op enige aftrek, korting, opschorting of verrekening, te geschieden direct of ten laatste binnen 14 dagen na de opdrachtbevestiging/overeenkomst, op papier of digitaal, tenzij anders overeengekomen.
  3. Als opdrachtgever niet binnen de in het eerste en tweede lid genoemde termijn heeft betaald, is opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is ondernemer gerechtigd om vanaf dat moment de wettelijke (handels)rente in rekening te brengen.
  4. Als opdrachtgever niet binnen de in het eerste lid en tweede lid genoemde termijn heeft betaald, is opdrachtgever gehouden tot vergoeding van alle daadwerkelijk door ondernemer gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten. De vergoeding van de gemaakte kosten beperkt zich niet tot de gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten en eventueel door de rechter vastgestelde kostenveroordeling maar strekt zich ook tot de daadwerkelijk gemaakte kosten ter voorbereiding tot het tot stand komen van de overeenkomst of opdracht.
  5. In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag, de verschuldigde rente(n) en kosten.
  6. De ondernemer mag bij het leveren van service of diensten een vooruitbetaling verlangen gemaximaliseerd aan 50% van de totaalsom, een inschatting hiervan of een gemiddelde van een bepaling, echter nimmer meer dan 50%.

 

Artikel 15 - Klachtenregeling

  1. De ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
  2. Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 5 dagen volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de ondernemer, nadat de afnemer de gebreken of afwijkingen heeft geconstateerd.
  3. Bij de ondernemer ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen, gerekend vanaf de datum van ontvangst, beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door de ondernemer binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de afnemer een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
  4. Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling. Indien het voorstel van ondernemer om een klacht te repareren/op te lossen binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid valt, getoetst door een derde partij, is ondernemer volledig gevrijwaard van verplichtingen en aanwijzingen van opdrachtgever of vanuit derden, in het bijzonder inzake financiële tegemoetkoming op welke wijze dan ook.
  5. Bij klachten dient een afnemer zich allereerst te wenden tot de ondernemer.
  6. Een klacht schort de verplichtingen van de ondernemer niet op, tenzij de ondernemer schriftelijk anders aangeeft. Een klacht schort ook de verplichtingen van afnemer niet op, zoals betalingen.
  7. Indien een klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal de ondernemer naar haar keuze de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren of de dienstverlening aanpassen naar een door afnemer en opdrachtgever geaccepteerde wijze.

 

Artikel 16 - Geschillen

  1. Op overeenkomsten tussen de ondernemer en de afnemer waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Ook indien de consument woonachtig is in het buitenland.
  2. Bij alle geschillen tussen ondernemer en afnemer van welke aard dan ook zal het Nederlands recht van toepassing zijn.
  3. Bij geschillen van welke aard dan ook zal een redelijke tegemoetkoming van ondernemer naar afnemer in beginsel worden aanvaard door afnemer als vast staat dat redelijkheid en billijkheid is aangetoond, eventueel door een derde partij.
  4. Afnemer zal bij aanvaarding van reparatie of oplossen van een klacht worden geacht hiermede volledig akkoord en tevreden te zijn en vrijwaard hiermede opdrachtnemer van iedere verdere rechtsgang.
  5. Het Weens Koopverdrag is nadrukkelijk niet van toepassing.

 

Artikel 17 - Aanvullende of afwijkende bepalingen en overmacht

  1. Aanvullende dan wel van deze algemene voorwaarden afwijkende bepalingen mogen niet ten nadele van de afnemer zijn en dienen schriftelijk te worden vastgelegd dan wel         op zodanige wijze dat deze door de afnemer op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.

  1. ondernemer heeft in geval van overmacht het recht om, naar eigen keuze, de uitvoering van de opdracht van een klant op te schorten, dan wel de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, zulks door dit schriftelijk aan de klant mede te delen en zulks zonder dat ondernemer gehouden is tot enige schadevergoeding, tenzij dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn. Onder overmacht wordt verstaan iedere tekortkoming welke niet aan ondernemer kan worden toegerekend, omdat zij niet te wijten is aan haar schuld en noch krachtens de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt.

omstandigheden

Als ondernemer op locatie van opdrachtgever werkzaamheden verricht, garandeert opdrachtgever een geschikte werkplek, die voldoet aan de wettelijk gestelde ARBO-normen en aan andere toepasselijke regelgeving met betrekking tot arbeidsomstandigheden. Opdrachtgever dient er voor zorg te dragen dat ondernemer in dat geval wordt voorzien van kantoorruimte en overige faciliteiten die naar het oordeel van ondernemer noodzakelijk of nuttig zijn om de overeenkomst uit te voeren en die voldoen aan alle daaraan te stellen (wettelijke) vereisten. Met betrekking tot beschikbaar gestelde (computer)faciliteiten is opdrachtgever verplicht voor continuïteit zorg te dragen onder meer door middel van afdoende back-up, veiligheid en virus controle procedures.