Imperial Red Fox 10 steps Business Strategy
1. Ontwikkel een echte visie.
Visie is een abstract woord dat voor verschillende mensen verschillende dingen betekent. Het moet de ambities bevatten van wat voor soort bedrijf u wilt zijn, en, in tegenstelling tot een missieverklaring, verwoordt het hoe succes eruitziet in duidelijke termen (klanten, markten, volume, enz.). Een missie en visie zijn de belangrijkste en meest onvermijdelijke voor het formuleren van een strategie. Alle plannen en acties worden ontworpen vanuit de missie en visie.
Een visieverklaring verwoordt de huidige en toekomstige doelstellingen van de organisatie. Het drukt de ultieme wens van het bedrijf uit over wat ze willen bereiken.
Een missieverklaring is een enkele zin of een alinea die de doelstellingen en waarden van een bedrijf uitlegt. Het beschrijft de samenvatting van het doel en het bestaan van de organisatie.
2. Definieer het bedrijfsprofiel.
De start van een goede strategie is het identificeren van hoe een bedrijf unieke waarde kan leveren aan zijn klanten. Stel dan ook een helder bedrijfsprofiel op. Een bedrijfsprofiel is een glimp van het hele bedrijf in één oogopslag. Het doel van deze is om een korte beschrijving te geven van de geschiedenis, status en sterke punten van het bedrijf. Bedrijfsnaam, adres, oprichtingsdatum, aantal medewerkers, operatiegebieden, producten & diensten, etc. zijn over het algemeen opgenomen in het bedrijfsprofiel. Een goed doordachte bedrijfsstrategie moet overwegen hoe een bedrijf voordeel kan definiëren aan de hand van het bestaande profiel.
3. Bepaal uw doelen.
Een van de belangrijkste belemmeringen voor groei is een slechte targeting. Zonder zeer specifieke doelen hebben bedrijven last van onduidelijke berichtgeving en dus een verkeerde afstemming tussen verkoop en marketing. Door niches en specialiteiten te definiëren, kunnen bedrijven hun middelen concentreren (natuurlijk zijn sommige bedrijven van nature generalisten).
Duidelijke doelmarkten geven een bedrijf de mogelijkheid om een geïntegreerde verkoop- en marketingaanpak te creëren, waarbij marketing verkoopproductiviteit mogelijk maakt. Verkoop- en marketingplannen worden effectiever uitgevoerd wanneer de doelstellingen strak zijn.
4. Focus op systematische groei.
"Een bloeiend bedrijf is een groeiend bedrijf." Alleen door groei kunnen bedrijven het zich veroorloven om te investeren in zaken als technologie, de beste mensen en nieuwe apparatuur. Het strategisch plan moet aangeven in welke segmenten een bedrijf zal groeien en in welke verhouding, zodat de product mix een specifiek netto margeresultaat oplevert.
5. Neem op feiten gebaseerde beslissingen.
Leidinggevenden klagen vaak over een gebrek aan goede data, in de praktijk is er veelal een omvangrijke hoeveelheid informatie aanwezig echter moet deze op de juiste manier worden gefilterd én worden geïnterpreteerd. Zorg ervoor dat u weet wat er speelt en wat er gebeurt in uw bedrijf en zet hier eventueel tools voor in. De informatie van een service afdeling, een productie afdeling of bijvoorbeeld sales, HR etc. zijn hierbij allen even belangrijk. Een goede boekhouding en administratie zijn tevens essentieel om de juiste strategie te kunnen bepalen.
6. Denk op lange termijn.
In het licht van constante veranderingen is de planningshorizon korter dan vroeger. Echter, te snel opereren kan soms interessant lijken maar is een vuilkuil waar velen reeds zijn ingestapt. Succesvolle en met name de top bedrijven creëren processen die zijn ontworpen om strategie te behandelen als een jaarlijkse cyclus in plaats van een eenmalige, statische gebeurtenis en maken een meerjarig strategisch plan waarbij scenario's zijn opgenomen om te anticiperen en reageren in diverse situaties. Strategie is een reeks specifieke en goed gedefinieerde actielijnen om de missie en visie te bereiken. Een strategisch document omvat normaal gesproken twee soorten strategieën, korte termijnstrategie en lange termijnstrategie.
7. Maar wees wendbaar.
Bedrijven kunnen op lange termijn denken en toch wendbaar zijn. Een cruciaal onderdeel van strategie is bijvoorbeeld ook een analyse van externe krachten. Bedrijven moeten externe krachten op de lange termijn evalueren en zich aanpassen op basis van nieuwe informatie (regelmatig bijeenkomen, marktonderzoek) om te kunnen anticiperen en om effectief te kunnen handelen. Bedrijven stellen dan alternatieve strategieën op om te overleven of om te gaan met de veranderingen in de omgeving. De beste manier om met de veranderingen om te gaan, is bewust te zijn en te realiseren dat buigzaamheid en wendbaarheid essentieel is. Bij het formuleren van een bedrijfsstrategie moet dus rekening worden gehouden met toekomstige onzekerheid. Een goede bedrijfsstrategie implementeert de toekomstige (mogelijke) veranderingen en maakt een alternatief overlevingsplan. Een alternatieve strategie is de creatieve reeks acties die zijn ontworpen door het voorspellen van de toekomstige mogelijkheden om aan de eisen van de industrie, de klant, de lokale én nationale overheid te voldoen.
8. Wees inclusief en wijs aan.
Beslissen wie u bij de strategievorming wilt betrekken, is een kritische selectie. We raden ondernemers aan mensen op te nemen die ze kunnen vertrouwen en die strategisch kunnen denken maar sluit niemand bij voorbaat uit en doe hier dan ook eerst onderzoek naar. Toewijzing van middelen is de verdeling van middelen voor elke sector/activiteit. Wijs aan en specificeer hoeveel en welke middelen nodig zijn voor de uitvoering van elke strategische beslissing. Dit is ook een onderdeel van het organisatiebudget.
9. Investeer tijd in voorwerk voor een correcte implementatie.
Strategie-implementatie is de uitvoering van de strategie op de best mogelijke manier. Het zet het plan om in actie. Effectieve implementatie hangt echter af van hoe een organisatie het organisatieproces, de cultuur, het beleid en de middelen ontwikkelt, beheert en bewaakt. Als u wilt dat uw managers strategie serieus nemen, laat ze dan voorafgaand aan uw strategievergaderingen onderzoek doen en relevante informatie voorbereiden. Betrek leidinggevenden actief in dit proces.
10. Meet je resultaten en evalueer continu.
Geen enkel plan is definitief. De bedrijfsstrategie verandert naarmate de tijd en de situatie veranderen. Het formuleringsproces voor de bedrijfsstrategie moet voldoende ruimte hebben om het strategische plan indien nodig te wijzigen. Om dit te doen, moet de manager de prestaties evalueren en de strategie aanpassen als de bestaande strategie niet werkt gezien het verwachte resultaat. Elke strategie moet uitvoerbaar zijn. Bedrijven die de beste zijn in hun klasse:
- Zorgen voor een strategisch actieplan dat ze altijd volgen (meestal maandelijks evalueren).
- Bevorderen gemeenschappelijke kennis van het strategisch plan tussen leidinggevenden en afdelingen.
- Gebruiken key performance indicators (KPI's) die voorspellend zijn en direct aansluiten bij het strategisch plan.
- Zorgen voor trapsgewijze doelen die elke afdeling bereiken en resoneren met werknemers, zodat ze begrijpen hoe hun rol bijdraagt aan het grotere goed.
- Stellen de bedrijfsagenda zodanig op dat structurele regelmatige vergaderingen en overleggen vast staan en stellen een prestatiebeheercyclus op die trapsgewijze doelen en doelstellingen voor elke werknemer ondersteunt.
- Evalueren, stemmen af en herhalen de prestatiecyclus elk jaar.
De uitvoering van strategische planning vereist discipline en het is de verantwoordelijkheid van senior executives om processen te bevorderen die een team gefocust houden en om continu te wegen of de juiste koers word gevaren volgens het strategisch plan.